Müzisyen bir ailenin çocuğu olarak Kırklareli’nde doğan Burhan Öçal, müzik çalışmalarına çok genç yaşta başladı. Türkiye’de sürdürdüğü profesyonel müzik yaşamını yirmidört yaşından itibaren İsviçre’de devam ettiren sanatçı, 2000’de İstanbul’a yerleşme kararı aldı. Müzik çalışmalarında, Klasik Türk Müziği’nin yanısıra, Osmanlı İmparatorluğu dönemindeki saray müziği ve halk müziğinden etkiler bulunan Burhan Öçal’ın çaldığı enstrümanlar da tıpkı müziği gibi çeşitlilik göstermekte. Darbuka, kös ve her tür perküsyon enstrümanının yanısıra, divan-saz, tanbur ve ud gibi telli Türk çalgılarının da ustası olan sanatçı, çoğu kez özgün müziğine güçlü sesi ile eşlik etmekte. Müziğine hakim olan atak, enerjik, çoşkulu ve mükemmelliyetçi yapısıyla, müzikteki tüm sınırları sonuna dek zorlayan sanatçı, aynı konserde hem vurmalı hem de telli çalgıları birarada çalarak eleştirmenleri ve izleyicileri şaşırtmakta.

Müzik aracılığıyla zamanın ve kültürlerin sınırlarını aştığına inanan Burhan Öçal, sürekli olarak ilgi çekici bir “kaynaşım müziğinin” peşinden koşmakta. Klasik Türk Müziği’ni, caz, funk, roman, batı müziği ve Avrupa klasik müziği ile harmanlayarak bir doğu-batı sentezi yaratan sanatçı, müziğinde mutlak içtenlik ve gerçekliği yakalamaya çalıştığını ısrarla vurguluyor ve yaratıcılığının ve derin müziksel anlatımının temelinde Türk geleneksel formlarının olduğunu belirtiyor.

1979 yılında katıldığı Zürih Şiir Festivali’nde ilk kez Batı Avrupa izleyicisinin karşısına çıkan Burhan Öçal, o tarihten bu yana dünyanın çeşitli ülkelerinde konserler vermekte.

1986 yılında, tanınmış piyanist Maria Joao Pires ve gitarist Elliot Fisk ile sahneye çıkan sanatçı, bu iki konseriyle klasik batı müziğine de başarılı bir giriş yaptı. Eleştirmenlerden büyük övgüler toplayan bu girişimini 1992’de Joe Zawinul ve Senfonik Orkestrası ile sürdürdü ve halen sürdürmekte. Sanatçı, ses ve ritmin heyecanlı ve uzlaşmaz bir girişim içinde buluşarak müziğin çeşitli elemanlarına katıldığı bu tür projelerin müzikteki enstrümantal birlikteliğin ufuklarını genişlettiğini ve bu nedenle bu tür projelere çok sıcak baktığını belirtiyor. Sanatçı, bu kapsamda, Avusturya’lı ünlü piyanist Peter Waters ile Bach’ın “Goldberg Variations”larını piyano ve perküsyon ile yorumladıkları projeyi gerçekleştirdi.

Burhan Öçal, 1995 yılında İstanbul Oriental Ensemble ismini verdiği projesini gerçekleştirdi ve aynı yıl bu proje çerçevesinde çıkardığı “Gypsy Rum” albümüyle Almanya’da “German Record Critics” ödülüne layık görüldü. İstanbul Oriental Ensemble ile gerçekleştirdiği ikinci albümü “Sultan’s Secret Door” ise Şubat 1997’de piyasaya çıktı ve aynı yıl Almanya’da tekrar “German Record Critics” ödülünü kazandı. Sanatçı, 1996 senesinde ise Fransa’da çıkardığı “Jardin Ottoman” isimli saray müziği albümü ile “Le Monde de la Musique” dergisinin “Choc” ödülünü kazandı.

Burhan Öçal, 2000 senesinde önemli projelerde yer aldı: Mart 2000’de, Türkiye ve Avrupa’da “George Gruntz Concert Jazz Band special guest Burhan Öçal” turnesinin ardından, Haziran 2000’de, İstanbul Müzik Festivali çerçevesinde, Aya İrini’de dünyaca ünlü Kronos Quartet ile konser veren sanatçı, Temmuz 2000’de ise İstanbul Caz Festivali’ne “Andreas Vollenweinder with special guest Djivan Gasparian and Burhan Öçal” ve kendi projesi olan “Burhan Öçal’s Meditroni/ KS featuring DJ Jali, DJ Kayalik & DJ Kaffa, olmak üzere iki konsere katıldı. Burhan Öçal, Ekim 2000’de Berlin’de düzenlenen, dünyanın en önemli müzik fuarlarından biri olan Womex’e, İstanbul Oriental Ensemble ile katıldı.

Burhan Öçal’ın, Amerikalı bascı Jamaaladeen Tacuma ile beraber yaptığı Natacha Atlas’ın da konuk sanatçı olarak katıldığı “Groove Alla Turca” (1999-Doublemoon) albümü, önce Fransa’da Birds and Blues (2001) etiketiyle, ardından Night & Day etiketiyle Kuzey Amerika ülkelerinde piyasaya çıktı ve Avrupa Dünya Müziği listelerinde 2. sıraya kadar yükseldi. Sanatçı, bu projeyle, 2001’de Avrupa’da çeşitli ülkeleri kapsayan iki turne gerçekleştirdi.

“Groove Alla Turca” projesiyle Temmuz 2001’de, dünyanın en önemli müzik festivallerinden biri olan Uluslararası Montreal Jazz Festivali’nin General Motors Big Event sahnesinde gerçekleşen “Doğu ile Batı Buluşuyor” başklıklı konserde, İstanbul Oriental Ensemble ve konuk sanatçı Mercan Dede ile 100.000 kişiyi aşan bir izleyici kitlesine seslenen Burhan Öçal, yine Temmuz ayında, İstanbul Caz Festivali’nde dünyaca ünlü İngiliz sanatçı Sting’e beş parçasında eşlik etti.

1999 ve 2001’de, dünyanın en önemli artist ajanslarından olan ICM ile Amerika’da seri konserler veren Burhan Öçal, 2002 Nisan ayında, İstanbul Oriental Ensemble ile ABD’de turneye çıktı.

Sanatçı burada toplam 17 konser verdi. Konserler farklı konuk sanatçılara yer verdi. 2002 yılının Ekim ve Kasım aylarında Kuzey Amerika’da toplam 2 konser veren sanatçı ile CNN International Kasım ayında ilk röpörtajını gerçekleştirdi.New York Filarmoni Orkestrası direktörü Lorrain Watsel’ın Washington D.C’deki şatosunda akustik bir konser verdi.

2003 yılında Doublemoon etiketiyle «Kırklarelili İl Sınırı» isimli albümü çıkan Burhan Öçal, Trakya All Stars ekibiyle İstanbul’da Cemil Topuzlu Açıkhava Sahnesi’nde, Fransa’da Banlieue Bleue Festivali’nde, Almanya’da Karlsruhe ve Koln’de, Berlin’de “Şimdi/Now” Festivali’nde, Atina Festivali’nde konserler verdi.

Burhan Öçal “Trakya All Stars” ekibinin yanı sıra solo performans olarak Paco de Lucia ile İstanbul Caz Festivali’nde, Güher-Süher Pekinel kardeşlerle Berlin’de sahne aldı. Yeni projesi “Destination East” ile de konserler vermeye devam eden sanatçı dünyaca ünlü piyanist George Gruntz ve Matthieu Michel ile beraber yer aldığı trio ile de İzmir Caz Festivali’nde konser verdi.

Burhan Öçal’ın Pete Namlook ile ortak projesi Sultan serisinin 3.sü “Sultan Orhan” isimli album Aralık 2004’te Doublemoon etiketiyle piyasaya çıktı.

Bu albümü 2005 yılında çıkan “Yeni Rüya” adlı çalışması takip

etti… 2005 yılında “Yeni Rüya” isimli albümünün ilk konserinde Cemil Topuzlu Harbiye Açıkhava Sahnesi’nde konser veren sanatçı şark musikisini modern bir biçimde sunarak farklı bir tarza imza attı. Batı trendlerinin otantik Türk ritmleri ile buluştuğu projede oryantal-elektonika alanında sınır tanımayan Fransız müzisyen Smadj ve 19 kişilik yaylı orkestranın şefliğini yapan Volkan Gümüşlü ile çalışan Öçal’a Türk Sanat Müziği’nin usta sesi Emel Sayın 3 parçada eşlik etti.

Burhan Öçal Temmuz 2005’te İspanya’da La Mar de Musica Festivali’nde ve Brezilya’da konserler verdi .2005 yılı Burhan Öçal’ın müzikal kimliği dışında farklı bir yönünü daha ortaya çıkaran, sanatçı adına önemli bir yıl oldu. Yapımcılığını ve yönetmenliğini Abdullah Oğuz’un yaptığı O Şimdi Mahkum adlı sinema filminde mafya babası Numan Kolsuz karakteriyle bir anda yapımcıların da dikkatini çekti. Gerek oyunculuk karizması, gerekse rolünü başarıyla oynaması bir anda

müzikal başarısının yanına bir artı olarak eklendi. Ayrıca sanatçı şu sıralar Zürih Oda Orkestrası ve Fazıl Say’la birlikte müzikal çalışmalarını sürdürdü.

Burhan Öçal’ın bu çalışmalarını 2006 yılında Trakya All Stars ile birlikte yaptığı «Oynamaya Geldik» albümü takip ediyor. Albümün müzikal altyapısını ise, Tunus asıllı Fransız müzisyen Smadj gerçekleştirdi.

Kaynak: Last.fm

Bu sayfada bulunan metinlerin kaynağı sonunda belirtilmiştir. İçeriklerin hatalı ya da uygunsuz olduğunu düşünüyorsanız lütfen bizi bilgilendirin.