Fazıl Say, (d. 14 Ocak 1970, Ankara). Türk piyanist, besteci.Yazar ve müzikolog Ahmet Say’ın oğludur. Piyano eğitimini Ankara’da Mithat Fenmen ve Kamuran Gündemir, Düsseldorf’ta David Levine ile yapmıştır.Üç yaşındayken obuacı Ali Kemal Kaya ile ritmik jimnastik ve işitme alıştırmalarına başlayan Fazıl Say, bir yıl sonra Mithat Fenmen’den aldığı piyano dersleriyle sevgiyi de içeren bir öğrenim sürecine girmiştir. Fenmen’le sekiz yıl süren bu dönem, piyano, solfej ve teorinin yanı sıra, besteciliğe özendirme çalışmalarını ve konser podyumlarına ısındırma amaçlı küçük dinletileri kapsar.Bir süre evde dinlendi.

Mithat Fenmen’in 1982 yılında vefat etmesi üzerine Ankara Devlet Konservatuarı’na giren Fazıl Say, ‘Özel Statü’ olarak nitelenen hızlandırılmış yoğun eğitim çerçevesinde Kamuran Gündemir ile piyano, İlhan Baran ile kompozisyon çalışmıştır. Gündemir, yorum kavrayışı gerektiren yapıtlar üzerinde üst düzey bir değerlendirme ortamı yaratarak öğrencisini yetiştirmiş, İlhan Baran ise ona kompozisyon eğitiminin temeli olan teknik donanımları kazandırmıştır. Donanımların başlıcaları armoni, kontrpuan, form bilgisi, analiz, enstrümantasyon, orkestrasyon, antik modlar, Türm Müziği makamsal ve ritmik sistemleri, caz armonisi ve stil araştırmalarıdır. İlhan Baran, ayrıca çağdaş müzik stilleri çalışması için Ertuğrul Oğuz Fırat’dan yararlanılmasını istemiş ve Fazıl Say, üç yıl Fırat’dan ders almıştır.

1987 yılında konservatuarı bitiren genç piyanist, Almanya’nın DAAD bursuyla bu ülkeye gitmiş, Düsseldorf Müzik Yüksek Okulu’nda ABD’li piyanist David Levine’in öğrencisi olmuştur. Dünyanın önde gelen Schubert yorumcularından olan Levine, «Yaratıcı Yorumculuk» açısından örnek bir piyanisttir. Fazıl Say, piyanist kimliğiyle onu örnek almıştır.

Besteleri:

“Prelüdler”, flüt ve piyano için (1985)

“Süit”, piyano için (1986)

“Siyah İlahiler”, keman ve piyano için (1987)

“Gitar Konçertosu”, (1987; bu yapıtı geri çekti, 1997’de gitar ve orkestra için yeni bir yapıt yazdı)

“İpekyolu”, piyano için (1989) sonradan konçertoya dönüştürüldü)

“Yansıtmalar”, keman, piyano ve orkestra için konçerto (1991)

“Nasreddin Hoca’nın dansları” (sonradan “Türk Dansları” olarak adı değiştirildi), piyano için, (1991)

“Antik Anadolu Modları Albümünden”, piyano için, (1991)

“Üç Masal”, oda orkestrası için: 12 yaylı, 6 üflemeli çalgı, arp, çelesta ve vurmalı çalgılar için (1992)

“Liszt’in si minör sonatı orkestralaması”, büyük orkestra için (1992)

“Altı Prelüd”, Debussy’nin 6 prelüdünün orkestralaması. 14 solo çalgıcı için: flüt, obua, klarnet, fagot, trompet, 2 vurmalı çalgı, piyano, gitar ve yaylılar dördülü (1992)

“Paganini’nin temaları üzerine çeşitlemeler” (modern caz stilinde) piyano için (1993)

“İpekyolu”, piyano konçertosu (1994)

“Fantazi parçaları”, piyano için (1993)

“Caz fantezileri”, piyano için (1994)

“Senfoni Konçertant”, piyano ve büyük orkestra için (1993); orkestra: 3 flüt, 3 obua, 3 klarnet, altosaksofon, 2 fagot, kontrafagot, 4 trompet, 3 trombon, tuba, 7 vurmalı çalgıcı için 27 vurmalı çalgı ve yaylılar için (14+12+12+8)

“Gitar ve Orkestra için”, gitar konçertosunun yeniden yazılışı (1996)

“İki Ballade”, oda orkestrası için (1996)

“Oda Senfonisi”, oda orkestrası için (1996)

“Kara Toprak”, piyano için, Aşık Veysel’in teması üzerine (1997)

“Gülnihal”, piyano için, Hamamizade İsmail Dede Efendi’nin teması üzerine (1997)

“Kadanslar”, Mozart’ın piyano konçertoları için kadanslar (1987 – 1996)

“Nazım Oratoryosu”, piyano, solo ses, koro ve orkestra için (2001)

“Metin Altıok için Ağıt”, piyano, solo ses, koro ve oda orkestrası için (2002 – 2003)

“Piyano Konçertosu, No:3”, piyano ve orkestra için (2001)

Kitapları

“Uçak Notaları”, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Kasım 1999 http://www.fazilsay.com.tr/

Kaynak: Last.fm

Bu sayfada bulunan metinlerin kaynağı sonunda belirtilmiştir. İçeriklerin hatalı ya da uygunsuz olduğunu düşünüyorsanız lütfen bizi bilgilendirin.