Luciano Berio (d. 24 Ekim 1925, Ligurya, İtalya - ö. 27 Mayıs 2003, Roma, İtalya), İtalyan avangart besteci, orkestra şefi, kuramcı ve öğretmen.

Özgeçmiş:

İkisi de orgcu olan babası ve büyükbabasından piyano çalmayı öğrendi. İkinci Dünya Savaşı’nda orduya yazıldı fakat ilk gün silah kullanmayı bilmediği için elini yaraladı. Savaş süresince geri hizmette hastahanede çalıştı. İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra Milan Konservatuarı’nda Giulio Cesare Paribeni ve Giorgio Federico Ghedini ile çalıştı. Daha önce yaralanmış olan eli yüzünden piyano çalışmayı sürdürmedi. Besteciliğe odaklandı. 1947’de halk önünde ilk kez bestesi seslendirildi ‘piyano için bir süit’. Bu yıllarda şarkıcılara piyanoda eşlik ederek kendini geçindiren Berio daha sonradan evlenip boşandığı Amerikalı Mezzo soprano Cathy Berberian ile tanıştı. Berio Berberian’ın ayrıcalıklı sesi için bir çok besteler yaptı.

1951’de kendisinde serializme karşı bir ilgi uyandıran Luigi Dallapiccola ile çalışmak üzere Amerika Birleşik Devletleri’nde Tanglewod’a gitti. Daha sonra Darmstadt’da Internationale Ferienkurse für Neue Musik’e devam etti ve orada Pierre Boulez, Karlheinz Stockhausen, György Ligeti ve Mauricio Kagel gibi yüzyılın önde gelen isimleri ile tanıştı ve elektronik müzik ile de ilgilenmeye başladı. 1960’da Tanglewood’a döndü ve şehrin yerleşik bestecisi olarak çalışmaya başladı. 1965’de Julliard Music School’da öğretmenlik yapmaya başladı. 1974 1980 yılları arasında Paris’deki IRCAM’da yönetici olarak çalıştı. 1994’de Harvard Üniverstesi’nin yerleşik bestecisi oldu ve bunu 2000 yılına kadar sürdürdü. 2003’de Roma’da öldü.en:Luciano Berio

Özellikle elektronik müzikteki öncü çalışmalarıyla dikkat çekmiştir. İlk müzik eğitimini babası ve dedesinden almıştır. New York’ta Columbia Üniversitesi’nde elektronik müzik üzerine ders vermiştir. En son Roma’daki Santa Cecilia Ulusal Akademisi’nde yöneticilik yapmıştır. Eserlerinde 20. yüzyıla ait unsurları kullanmıştır.

sequenza iii ün altina berio tarafindan düsülen not;

«hand, facial and bodily gestured besides those specified in the score are to be employed at the discretion of the performer according to the indicated patterns of emotions and vocal behavior (tense, urgent, distant, dreamy etc.) the performer, however must not to try represent ot pantomime tension, urgency,distance or dreaminess but must let these cues act as a spontaneous conditioning factor to her vocal action (mainly the colour, stress and intonation aspects) and body attitudes. the processes involved in this conditioning are not assumed to be conventionalized; they must be experimented with by the performer herself according to her own emotional code,her vocal flexibility and her dramaturgy.»

Kaynak: Last.fm

Bu sayfada bulunan metinlerin kaynağı sonunda belirtilmiştir. İçeriklerin hatalı ya da uygunsuz olduğunu düşünüyorsanız lütfen bizi bilgilendirin.